Photobucket - Video and Image Hosting

Wednesday, May 17, 2006

APASAL?


"A Malaysian cabinet minister (Mohamed Nazri Abdul Aziz) has condemned a protest by conservative Muslims against a forum to discuss freedom of religion, calling the move 'stupid'... Nazri said Malaysians had to learn to "sit down and talk, and not stop others from discussing issues."
Malaysiakini.com, May 16, 2006

"It was the wrong thing to do. It was a stupid act by those people."
Mohamed Nazri Abdul Aziz, New Straits Times


Apasal?

Wujudnya satu kumpulan dari kalangan Majlis Peguam, pertubuhan wanita, pertubhan agama dan pertubuhan hak asasi bergabung memperjuangkan hak kebebasan beragama.

Kumpulan ini mula wujud rentetan dari kes Muhammad @ Moorthy

Perjuangan mereka ialah kebebasan beragama dan mempertikaikan Syari’at Islam yang melarang tindakan murtad (keluar dari agama Islam).

Sedang mengadakan kempen mengajak rakyat Malaysia melalui ‘road show’ ke negeri-negeri. Mereka akan ke Sarwak dan Perak.

Ahad lalu (14 Mei 2006), mereka terpaksa membatalkan program mereka di Pulau Pinang rentetan dari bantahan oleh lebih 200 umat Islam.

Bagaimanapun, seorang menteri beragama Islam sepertimana kenyataan di atas telah mendakwa kumpulan Islam yang membantah sebagai ‘BODOH’!

Apasal bila Israel menceroboh dan merampas bumi berdaulat Palestin, ia tidak dianggap oleh dunia sebagai tindakan biadab dan BODOH? Malah Amerika dengan angkuh melaksana sekatan ekonomi ke atas kerajaan sah Palestin yang diterajui oleh HAMAS.

Apasal umat Islam yang amat menghormati agama lain tetapi tiba-tiba ada orang bukan Islam yang sanggup menghina Nabi Muhammad atas nama kebebasan akhbar?

Apasal bila gejala buli dan pelajar mati dipukul samada di sekolah asrama penuh atau harian biasa dianggap tidak dikenakan tindakan ke atas sekolah terbabit? Sebaliknya Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang menanam jiwa beragama disekat bantuan perkapita?

Apasal bila ada orang bukan Islam (dan yang bertopengkan Islam) yang bercakap ‘kurang ajar’ dan mencabul hak orang Islam untuk mengamalkan agama mereka dianggap sebagai ‘diskusi intelektual’ sedangkan orang Islam mempertahankan kemurnian agama mereka dianggap ‘BODOH’?

Apasal mereka yang kononnya memperjuangkan hak kebebasan beragama pasti faham tetang menghormati undang-undang tetapi tidak menghormati keputusan mahkamah sepertimana yang diputuskan dalam kes Muhammad @ Moorthy dan kes Nyonya Tahir?

Keutamaan dan Kesatuan

PAS, JIM dan ABIM telah menunjukkan kesatuan memimpin umat Islam Malaysia dalam menganjurkan bantahan ke atas Denmark kerana menghina Nabi Muhammad. Begitu juga dalam kempen membantu Kerajaan Palestin. Bagi Kitaro, kewajipan utama kini ialah mengetuai umat Islam Malaysia mempertahankan kesucian Islam dengan turun ke akar umbi, menyedarkan masyarakat Islam dan bukan Islam tentang Tasawwur Islam yang sebenar!

Hentikan perbalahan dalam perkara cabang! Utamakan perkara pokok! First thing first! Kitaro tidak pernah mengiktiraf Syi’ah tetapi mengkagumi Iran yang memahami Fiqh Awlawiyat. Mereka kini ditakuti oleh kuasa besar Amerika. Mana ada Negara umat Islam lain yang berani berkata ‘NO’ kepada Amerika? Malaysia bagaimana?

Jika anda sebahagian dari mereka yang tahu keutamaan dan kesatuan, ayuh kita bantah satu program anjuran Majlis Peguam; Training Workshop on How to Handle Conversion Cases pada 20 Mei 2006, Sabtu, jam 8.30pagi hingga 1.00tghari di Auditorium Majlis Peguam, No. 13, 15 & 17, Leboh Pasar Besar, 50050 Kuala Lumpur.


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?