Photobucket - Video and Image Hosting

Tuesday, June 06, 2006

KRISTIAN DAN DAKWAH

Selain dari Sifu-Sifu dan pengalaman, Kitaro juga banyak mempelajari ilmu kepemimpinan dari bahan-bahan bacaan samada hasil penulis tempatan mahupun Barat. Favourite Kitaro bermula dari buku-buku tulisan Ahmad Fadzli Yusof, Ainon Mohd, Zag Ziglar, Dale Carnegie, Stephen Covey, Andrew Fox, Donald Trump sehinggalah John C. Maxwell.

Mungkin sudah ramai mengenali siapa Carnegie ataupun Covey, siapa pula John C. Maxwell? Kitaro mempunyai koleksi beberapa buku tulisannya. Antaranya ialah 'The 21 Irrefutable Laws of Leadership', 'The 21 Qualities of Leadership', 'Thinking For a Change', 'Developing the Leader within Youi dan 'The 17 Indisputable Laws of Team Work'.

Siapa John Maxwell?

John C. Maxwell adalah seorang penulis prolifik dalam bidang kepemimpinan. Beliau telah melatih dan membina lebih 250,000 setahun dalam bidang kepemimpinan dan pembinanaan peribadi.

Yang menarik ialah Maxwell merupakan seorang paderi. Ketika berusia 17 tahun, beliau menuntut di Circleville (Ohio) Bible College dan tamat pada tahun 1969.

Selepas tamat pengajian, beliau menjadi paderi di sebuah gereja di Hillham, Indiana. Selang beberapa tahun kemudian, beliau menyedari betapa beliau perlu meluaskan 'dakwahnya' dan betapa besar impak kepemimpinan kepada dunia lalu membuat keputusan untuk mengkaji, mengamal dan mengajar tentang kepemimpinan. Kini beliau telah menghasilkan 20 buah buku dan yang terbaru berjudul 'Failing Forward.'

'Ibrah (pengajaran)

Jika anda membaca buku beliau, terdapat beberapa mesej halus yang cuba untuk meyakinkan pembaca akan keagungan agama Kristian. Malah, buku-buku beliau merupakan satu mesej tidak langsung betapa indahnya kepemimpin menurut tulisan seorang paderi Kristian.

Pendakwah Islam hari ini terlalu gemar berceramah. Kitaro menghargai usaha tersebut. Tetapi adalah lebih indah jika pendakwah Islam juga aktif menulis kerana ia adalah sebahagian daripada jalan Dakwah sepertimana yang disebut oleh Said Hawwa di dalam bukunya Jundullah. Ulama' silam telah menunjukkan teladan dan ilmu mereka diwarisi dunia Islam hingga ke hari ini.

Tetapi umat Islam hari ini khususnya pasca 11 September berhadapan dilema apabila Islam dideskriminasikan. Sesiapa yang berimejkan 'Islam' pasti berhadapan masalah bila tiba di mana-mana lapangan terbang di negara-negara Eropah, jika Barat membuat filem maka orang Islamlah yang jahat dan berimej buruk.

Jika anda ke kedai buku, buku-buku Islam akan ditempatkan di tempat khusus. Maka tidak ramailah yang akan ke sana apatah lagi membelek dan membelinya. Tetapi umat Islam juga masih buta dan melompat ke dalam lubang yang sama. Dah tahu dunia sekarang memandang hodoh pada Islam, namun tetap dilakukan amalan-amalan dan tindakan-tindakan 'hodoh'.

Begitu juga dalam penulisan buku. Kita semua sedia maklum bahawa masyarakat hari ini khususnya remaja tidak akan mendekati buku-buku agama yang tertera tajuk, 'Azab Api Neraka', 'Petanda Hari Kiamat' atau 'Bahtera Penyelamat.' Hanya mereka yang benar-benar mengikuti jalan perjuangan Islam yang akan menoleh lantas memiliki buku-buku tersebut.

Maka apa salahnya jika muncul pemuda-pemuda Islam yang berilmu dalam bidang al-Qur'andan Hadis, Sirah Nabi Muhammad, kisah para sahabat dsb menghasilkan buku-buku tetapi mengikut orientasi baru. Gerakkan agenda 'repackaging'. Hasilkan pakej buku-bukuIslam yang dapat menarik generasi yang semakin rosak dan kritikal dengan pendekatan yang kreatif dan 'da bomb'. Tak salah untuk meniru cara Maxwell yang memfokuskan kepemimpinan untuk menyebarkan mesejnya... Setahu Kitaro, dia yang tiru Islam kerana dalam Islam, dakwah adalah pelbagai.

Daripada kita bergaduh dalam perkara khilaf, lebih baik kita utamakan yang lebih utama: DAKWAH!

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?