Photobucket - Video and Image Hosting

Friday, June 02, 2006

LEGASI LEONARDO DA VINCI

Filem The DaVinci Code merupakan salah sebuah filem hebat 2006 kerana:

1. Kutipan mencapai taraf Box-Office
2. Dilakonkan oleh pemenang anugerah Academy, Tom Hanks
3. Di Malaysia, filem ini menduduki tempat pertama sebagai cinema paling laris ditonton selama 3 minggu.

Tetapi filem ini juga mendapat tentang hebat dari gerakan Kristian dunia. Mengapa?
Kerana dalam lukisan Da Vinci, terdapat kod yang sukar dibaca kecuali oleh seorang pakar bernama Leigh iaitu rakan kepada Robert Langdon. Akhirnya, kod tersebut adalah daripada lukisan DaVinci bertajuk 'The Last Supper' diterjemah sebagai menyimpulkan Jesus bukan anak Tuhan tetapi hanyalah seorang manusia biasa.

Leonardo di ser Piero da Vinci (15 April 1452 - 2 Mei 1519)... ramai orang mengenalinya hanya sebagai seorang pelukis. Sebenarnya beliau juga seorang arkiter, pakar anatomi, skulptor, jurutera, perekacipta, pakar geometer dan ahli muzik. Antara lukisan agungnya selain Monalis ialah The Last Supper 1498 dan The Virgin of The Rock 1498.

Sewaktu hidup beliau, beliau dianggap gila kerana hasil-hasil penemuannya. Tetapi selepas puluhan tahun pemergiannya, masyarakat mula menyedari penemuannya yang hebat dalam bidang sains dan kejuruteraan.

Beliau menemui sistem anatomi di dalam badan manusia yang dinamakan sebagai Vitruvian manusia. Belia juga menemui dan membuat kajian berkenaan embrio. Dalam bidang kejuruteraan pula, Da vincci mencipta helikopter, mesin terbang dan kereta perisai.

Da Vinci pernah mengemukakan plan projek pembinaan jambatan kepada pemerintah Constantinaple, Sultan Beyazid II tetapi ditolak. Namujn, setelah ratuan tahun, Kerajaan Turki memutuskan untuk menerima plan tersebut dan pembinaan jambatan dijangka siap pada Oktober 2006.

Pengajaran buat pemimpin

1. Kadangkala, hasil usaha anda tidak akan dapat dilihat hasilnya segara. Malah orang akan memandang rendah dan tidak menghargainya pada peringkat awal. Tetapi, lambat laun oleh kerana nilai kualiti hasil daripada usaha terdahulu, ia bukan sahaja mendapat perhatian mereka yang pernah hidup di keliling anda, malah dunia akan merasai manfaatnya.

2. Kehebatan Da Vinci menjangkaui pemikiran masyarakt semasa. Sebagai pemimpin, anda mesti menjadi extra-ordinary dari orang lain. Oleh itu, kenal pasti apakah kelebihan yang dimiliki, perbaiki, asah dan perhebatkan sehingga anda menjadi pakar dalam bidang tersebut. Sentiasa berfikir 5 lapis dari orang lain.

3. Pemimpin yang hebat meninggalkan legacy yang baik! bukannya meninggalkan hutang untuk ditanggung oleh pewaris dan masalah bertimbun-timbun untuk diselesaikan oleh penyambung.

Bersedialah untuk mencipta sejarah!

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?