Photobucket - Video and Image Hosting

Friday, June 16, 2006

TEORI


Kita pernah mendengar teori R.A.H.M.A.N dalam menjangkakan siapa Perdana Menteri Malaysia. Pernah tak anda mendengar 'teori setiap 10 tahun UMNO akan bergolak?

1968 - UMNO dilanda krisis perkauman antaranya Parti Gerakan menyertai DAP ga menyebabkan parti itu kalah di beberapa buah negeri dalam pilihanraya umum 1969. Negeri Kelantan, Perak dan Pulau Pinang jatuh ke tangan pembangkang. Selepas itu, tercetus pula peristiwa berdarah 13 Mei 1969.

1978 - UMNO juga bergolak. Menyebabkan Kelantan menjadi mangsa dharurat (MAGERAN) dan PAS ditandang keluar dari kerajaan campuran.

1988 - UMNO bergolak lagi. Pertentangan antara kem Tun Dr. M vs. Kem Ku Li. UMNO diharamkan. Lahir parti Semangat 46 menyertai Angkatan Perpaduan Ummah di bawah teraju PAS. Akibatnya, Kelantan dirampas semula oleh PAS melalui APU dalam pilihanraya umum 1990.

1998 - UMNO bergolak hasil pertembungan antara Mahathir vs. Anwar. September 1998 Anwar dipecat dan ledak reformasi tercetus. Pilihanraya umum 1999 menatijahkan BN kehilangan kekal kehilangan Kelantan, terlepas Terengganu dan majoriti terhakis di hampir semua dewan undangan negeri.

2008 - UMNO bakal bergolak akibat pertembungan Mahathir vs. Pak Lah... Ia tidak mustahil berlaku.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?