Photobucket - Video and Image Hosting

Tuesday, July 18, 2006

KELAS DUNIA

Apakah faktor utama menghasilkan atlit kelas dunia? Jika mengikut teori Kementerian Belia dan Sukan Malaysia, habiskan RM 490 juta duit rakyat dan bina kompleks sukan yang dipanggil Pusat Latihan Berprestasi Tinggi di Brickendonbury, London.

Korea Selatan

Korea Selatan yang telah muncul sebagai kuasa sukan dunia walaupun bilangan penduduknya kecil, 47 juta. Bukan saja mereka layak ke Piala Dunia, mereka merupakan pemanah terhandal, taekwondo terhandal, pemain golf wanita mereka juga yang terhandal di dunia. Malah, dalam sukan ping pong dan badminton, sukan bukan tradisi bagi orang Korea, mereka adalah antara pemain yang teratas. Tapi mereka tak habiskan 490 juta untuk membina pusat latihan di luar Korea.

Brazil

Ronaldo, Robinho, Julio Batista, Roberto Carlos - Real Madrid (Sepanyol)
Ronaldinho -
Barcelona (Sepanyol)
Dida, Kaka -
AC Milan (Itali)
Gilberto Silva -
Arsenal (England)

Brazil merupakan pasukan bola sepak no. 1 dalam ranking dunia tetapi tidak membina pusat laitahan di luar Brazil, sebaliknya hampir kesemua pemain kebangsaan mereka 'direbut' untuk bermain di Liga Perdana Inggeris, La Liga, Bundes Liga, Serie A dll. Kemudian mereka memanfaatkan pengalaman di tanah.

Malaysia?

Soalnya, mengapa atlit Malaysia tidak direbut oleh negara lain? Adakah kerana Malaysia tidak ada Pusat Latihan Berprestasi Tinggi di Brickendonbury, London atau mana-mana negara luar? Atau kerana atlit suka berdisko, tiada disiplin, tidak menjaga permakanan dan tidak boleh dikritik? Atau kerana kerajaan asyik membazirkan wang rakyat?

Comments:
Thanks bro / sis!
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?