Thursday, July 13, 2006
SERBAN DAN LINA JOY
Mahkamah Persekutuan di sini semalam memutuskan, peraturan sekolah yang melarang pelajar Islam memakai serban tidak melanggar Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan berhubung kebebasan beragama.
Antara kandungan perhakiman bertulis 24 halaman oleh Hakim Datuk Abdul Hamid Mohamed ialah:
1. Pada pandangan Islam, amalan memakai serban bukannya perkara besar, lebih-lebih lagi kepada kanak-kanak bawah umur. Islam bukan semata-mata mengenai serban dan janggut. Masyarakat Arab Jahiliah juga memakai serban dan berjanggut
2. al-Quran tidak menyebut mengenai pemakaian serban.
3. Rasulullah memakai serban. Tetapi Baginda juga menunggang unta, membina rumahnya dan masjid daripada tanah liat dan berbumbungkan daun kurma dan menggosok gigi menggunakan sugi.
Adakah itu bermakna menunggang unta itu satu amalan lebih alim daripada bergerak menaiki kapal terbang? Wajarkah dipilih bahan dan cara serupa yang digunakan oleh Rasulullah untuk membina rumah dan masjid seperti di zaman Baginda?
4. Amalan memakai serban hanya perbuatan sunat dan tidak boleh disamakan dengan amalan rukun, seperti solat dan menunaikan haji.
5. Peraturan larangan memakai serban tidak melanggar Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan kerana ia bukan satu halangan penuh terhadap tiga pelajar itu. Sebaliknya, mereka mempunyai pilihan lain seperti belajar di sekolah pondok sekiranya ingin terus memakai serban.
6. Pemakaian serban bukan terhad kepada orang Islam, sebaliknya menjadi pakaian seharian bagi mereka yang hidup di gurun bagi melindungi daripada persekitaran yang panas dan berpasir.
Malah, sesiapa saja yang pergi ke Makkah akan dapati bahawa sekeping kain, biar atas nama apa sekalipun untuk menutup kepala dan muka daripada panas matahari, cuaca kering dan debu, amat berguna.
Sekarang ini, berdasarkan reka bentuk dan cara memakainya, serban melambangkan bangsa pemakainya, umpamanya sama ada mereka orang Arab Saudi, Afghan, Sudan atau Oman. Serban telah menjadi sebahagian pakaian rasmi negara-negara ini. Apa yang turut menarik ialah sehingga sekarang ini pun tidak ramai daripada mufti kita dan hampir tiada hakim Mahkamah Syariah memakai serban.
7. Amalan wajib dalam Islam juga berbeza apabila membabitkan kanak-kanak lelaki yang belum baligh, berbanding kewajipan terhadap lelaki dewasa.
8. Larangan berserban itu hanya ketika waktu sekolah. Tetapi mereka tidak dilarang memakainya pada beberapa keadaan, contohnya ketika bersolat. Bagaimanapun jika menyertai pengakap atau bermain bola sepak sudah pasti mereka tidak boleh memakai serban. Setiap benda ada tempat dan waktunya yang bersesuaian.
Antara kandungan perhakiman bertulis 24 halaman oleh Hakim Datuk Abdul Hamid Mohamed ialah:
1. Pada pandangan Islam, amalan memakai serban bukannya perkara besar, lebih-lebih lagi kepada kanak-kanak bawah umur. Islam bukan semata-mata mengenai serban dan janggut. Masyarakat Arab Jahiliah juga memakai serban dan berjanggut
2. al-Quran tidak menyebut mengenai pemakaian serban.
3. Rasulullah memakai serban. Tetapi Baginda juga menunggang unta, membina rumahnya dan masjid daripada tanah liat dan berbumbungkan daun kurma dan menggosok gigi menggunakan sugi.
Adakah itu bermakna menunggang unta itu satu amalan lebih alim daripada bergerak menaiki kapal terbang? Wajarkah dipilih bahan dan cara serupa yang digunakan oleh Rasulullah untuk membina rumah dan masjid seperti di zaman Baginda?
4. Amalan memakai serban hanya perbuatan sunat dan tidak boleh disamakan dengan amalan rukun, seperti solat dan menunaikan haji.
5. Peraturan larangan memakai serban tidak melanggar Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan kerana ia bukan satu halangan penuh terhadap tiga pelajar itu. Sebaliknya, mereka mempunyai pilihan lain seperti belajar di sekolah pondok sekiranya ingin terus memakai serban.
6. Pemakaian serban bukan terhad kepada orang Islam, sebaliknya menjadi pakaian seharian bagi mereka yang hidup di gurun bagi melindungi daripada persekitaran yang panas dan berpasir.
Malah, sesiapa saja yang pergi ke Makkah akan dapati bahawa sekeping kain, biar atas nama apa sekalipun untuk menutup kepala dan muka daripada panas matahari, cuaca kering dan debu, amat berguna.
Sekarang ini, berdasarkan reka bentuk dan cara memakainya, serban melambangkan bangsa pemakainya, umpamanya sama ada mereka orang Arab Saudi, Afghan, Sudan atau Oman. Serban telah menjadi sebahagian pakaian rasmi negara-negara ini. Apa yang turut menarik ialah sehingga sekarang ini pun tidak ramai daripada mufti kita dan hampir tiada hakim Mahkamah Syariah memakai serban.
7. Amalan wajib dalam Islam juga berbeza apabila membabitkan kanak-kanak lelaki yang belum baligh, berbanding kewajipan terhadap lelaki dewasa.
8. Larangan berserban itu hanya ketika waktu sekolah. Tetapi mereka tidak dilarang memakainya pada beberapa keadaan, contohnya ketika bersolat. Bagaimanapun jika menyertai pengakap atau bermain bola sepak sudah pasti mereka tidak boleh memakai serban. Setiap benda ada tempat dan waktunya yang bersesuaian.
Optimis
Mungkin ramai yang kecewa dengan keputusan Mahkamah Persekutuan ini kerana ia bakal menjadi binding precedent pada kes-kes akan datang. Begitu juga Kitaro yang kecewa dan adakalanya sakit hati pada hakim-hakim yang terlibat. Akan tetapi jika diteliti pada ratio decidendi keputusan kes Meor Atiqulrahman ini, asanya ialah merujuk kepada perkara fundamental di dalam Islam, perkara yang mempunyai nas jelas dan nyata, perkara yang bersabit Aqidah.
Dalam kes ini, ketiga-tiga panel hakim; Abdul Malek, Abdul Hamid serta Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Shim Lip Kiong sebulat suara berpandangan bahawa pemakaian serban tidak ada kaitan dengan aqidah kerana tiada dosa jika tidak memakainya. Dalam erti kata lain, hukum pemakaian serban adalah sunat di sisi Islam.
Jika keputusan ini konsisten, ini memberi sinar cahaya dan berita baik bakal menanti umat ISlam khususnya di Malaysia dalam kes Lina Joy. Kes Lina Joy merupakan isu membabitkan jenayah murtad mengikut undang-undang Islam dan ia ternyata terkandung dalam nas samada al-Qur'an mahupun hadis. Malah kes murtad juga jelas membabitkan aqidah seseorang Muslim.
Lina Joy
Pada 2 Februari 1997, Lina Joy telah memohon pada Jabatan Pendaftaran Negara untuk menukar nama memandangkan beliau telah meniggalkan Islam dan telah memeluk agama Kristian. Namun ia tidak dibenarkan oleh JPN dan kes ini dibawa ke Mahkamah Tinggi. Keputusan Mahakamah Tinggi berpihak pada JPN dan kes ini dirayu pula ke Mahkamah Rayuan.
Rayuan tersebut juga ditolak oleh Mahkamah Rayuan dan keputusan pada 23 April 2001 tersebut dibacakan oleh Hakim Datuk Gopal Sri Ram bersama Datuk Abdul Aziz Mohamad dan Datuk Arifin Zakaria. Kes tersebut kemudian dibawa ke Mahkamah Persekutuan untuk rayuan dan kini dalam proses perbicaraan.
Kini umat Islam Malaysia sedang menanti dengan penuh harapan. Harapan agar Islam dipandang mulia walaupun adakalanya ia dipandang hina oleh umat Islam sendiri.
Baca:
Comments:
<< Home
Patients handles from your beginner toward the top quality.
Search organically grown whenever you can! However actuality that having been small will be an fantasy
for few chicks, you're able start out far. A certain kit . a significant understanding the concepts of curvature related increasing all of my looking for tactics with the good buck toward the huge us dollar, nonetheless check on the entire deer fishing details I muster of one's most successful deer sportsmen in the united states.
Here is my homepage :: vintage coffee pots
Post a Comment
Search organically grown whenever you can! However actuality that having been small will be an fantasy
for few chicks, you're able start out far. A certain kit . a significant understanding the concepts of curvature related increasing all of my looking for tactics with the good buck toward the huge us dollar, nonetheless check on the entire deer fishing details I muster of one's most successful deer sportsmen in the united states.
Here is my homepage :: vintage coffee pots
<< Home