Photobucket - Video and Image Hosting

Sunday, July 09, 2006

SUPERMAN, MAHASISWA?

Kitaro dah tonton Superman Returns. Memang best! Teringat zaman kanak-kanak dulu. Kitaro pernah ada cita-cita bila grad universiti, nak kumpul duit banyak-banyak pastu pergi Planet Krypton dan dapatkan kuasa jadi Superman. Betapa KItaro dapat memahami dunia bahawa;

1. Betapa dunia memerlukan seorang wira penyelamat kebobrokan dunia. Yang kaya menindas yang miskin, yang berkuasa boleh melakukan apa sahaja dan yang lemah tetap dipandang jahat walaupun mereka membuat kebaikan.

Maka dicipta seorang 'lelaki besi' yang lebih pantas dari kelajuan peluru, dapat mencecah lebih tinggi dari bangunan dengan sekali lompatan, mampu terbang ke langit angkasa.
Malah Superman juga menlahirkan 'pelapis' melalui Lois Lane... Budak itu bukan sahaja mempunyai kuasa luar biasa, malah lebih hebat dari bapak dia kerana tiada kesan bila didedah pada batu kryptonite. Tapi AWAS, dia anak luar nikah. Hahaha

Mahasiswa memerlukan seorang tokoh yang mempunyai 'pakej' berani, mempunyai idealisma, berkarisma dan berkeupayaan serba boleh untuk menjadi ikon dan mengembalikan 'maruah' mahasiswa. Bukannya mahasiswa yang hanya pandai berkata-kata tetapi penakut nak mampos dan mendabik dada sebagai pemimpin mahasiswa tetapi pengampu kerajaan.

Sayangnya, mahasiswa hanya sibuk dan syok dengan 'dunia' mereka sendiri. Akhirnya, mahasiswa tidak ubah seperti pelajar sekolah menengah.

  • Selamat datang Mahasiswa Baru

  • Comments: Post a Comment



    << Home

    This page is powered by Blogger. Isn't yours?