Photobucket - Video and Image Hosting

Wednesday, August 23, 2006

FIQH AWLAWIYAT 2

Dalam satu majlis ilmu sempena Isra' dan Mi'raj di sebuah masjid Petaling Jaya oleh seorang penceramah muda yang lantang menyuarakan pendiriannya bersandarkan hujah al-Qu'ran dan Hadis menegaskan;

"Saya dimaklumkan bahawa ceramah saya pada malam ini hampir-hampir dibatalkan atas arahan pihak tertentu. Alangkah baiknya jika program-program hiburan mendapat kesusahan untuk dianjurkan sepertimana pada malam ini."

"Saya memperingatkan kepada mereka yang diberi amanah untuk menjaga hal ehwal agama melaksanakan tugas dengan sebaiknya agar masjid menjadi pusat gerakan umat Islam, masjid diimarahkan dengan majlis-majlis ilmu..."

Amaran itu dilontarkan kepada pihak perkuasa (polis dan JAIS) yang hadir untuk menyekat program ceramah pada malam tersebut. Majlis ceramah itu telah dihadiri ratusan ahli samada dari penduduk tempatan mahupun mahasiswa dari serata tempat. Tetapi mendapat tentangan pihak berkuasa.

Islam Hadhari Malaysia perlu belajar semula Fiqh Awlawiyat. Mana lebih penting antara menyekat aktiviti agama yang semakin suram di masjid-masjid serata negara atau program-program yang meruntuhkan akhlak, intelektual dan maruah generasi muda serta masyarakat negara.
Buat ustaz yang Kitaro maksudkan, selamat menjalankan tugas besar yang bakal menanti di hadapan. Siiru 'ala Barakatillah.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?