Photobucket - Video and Image Hosting

Thursday, August 17, 2006

JAHANAM ISRAEL!

Israel membantah penyertaan tentera Malaysia dalam pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Lubnan atas alasan Kuala Lumpur tiada hubungan diplomatik dengan Tel Aviv.

Israel sudah memaklumkan PBB, "Kita sama sekali tidak akan menerima pembabitan dan penyertaan askar dari negara yang tiada hubungan diplomatik dengan kita," kata pegawai kanan Israel itu kepada agensi berita Reuters
. - Berita Harian 17 Ogos 2006

Siapa Israel hendak menghalang pasukan pengaman dari mana-mana negara?


Kali ini Israel sekali lagi menunjukkan sikap sombongnya. Apa hak Israel sebagai negara HARAM melarang mana-mana negara untuk membantu Lubnan? Mengikut undang-undang antarabangsa, menjadi hak mana-mana negara untuk menjalin hubungan diplomatik dengan mana-mana negara tetapi mana-mana negara tiada hak untuk menghalang sebarang bantuan pasukan pengaman. Apatah lagi apabila Ketua Dasar Kesatuan Eropah (EU), Javier Solana, menyenaraikan Malaysia dan Indonesia sebagai antara negara bukan EU yang bersedia menyertai pasukan pengaman.

Kitaro melihat isu ini pada beberapa dimensi;

1. Menguji ketegasan PBB samada mengutamakan kepentingan kebajikan rakyat Lubnan atau tunduk kepada Israel.

2. Sikap sebenar Malaysia terhadap Israel dan ketegasan sebenar Pak Lah sebagai Perdana Menteri sebuah 'negara Islam'.

3. Adakah genjatan senjata yang dipatuhi Israel adalah satu sandiwara semata?

4. Israel lebih berkuasa dari Amerika. Amerika hanya boneka dan merupakan sebahagian daripada proksi Zionis Israel

5. Israel bercakap soal hubungan diplomatik seolah mereka juara dalam mematuhi undang-undang (walaupun tiada undang-undang sekat negara tiada hubungan diplomatik dengan Israel menghantar pasukan pengaman ke mana-mana negara). Sedangkan mereka sendiri secara terang-terangan melanggar prinsip Jus Cogen di dalam undang-undang antarabangsa.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?