Photobucket - Video and Image Hosting

Tuesday, September 19, 2006

PADAN MUKA?

Pope John Paul II terkenal dengan sikapnya yang menghormati agama lain terutama sekali Islam. Malah dalam sejarahnya hidupnya, Pope John Paul II tidak pernah walaupun sepatah mengeluarkan kata-kata atau tulisan menghina Islam mahupun agama lain.

Kini muncul Joseph Ratzinger (nama sebenar Benedict) dengan kenyataan menghina Islam tetapi beralasan hanya memetik dialog antara Maharaja Bizantin Manuel II dengan seorang cendiakawan Parsi berkenaan Islam dan agama Kristian pada tahun 1391 (kerajaan Kristian Bizantin ketika itu berpusat di Ankara, Turki).

Di dalam dialog tersebut Maharaja berkenaan berhujah berkenaan struktur keimanan berdasarkan Quran dan Bible termasuklah tentang hukum Jihad dalam Islam. Kata Maharaja tersebut:


Show me just what Muhammad brought that was new, and there you will find things only evil and inhuman, such as his command to spread by the sword the faith he preached.

Tunjukkan pada ku apa sahaja yang baru yang dibawa oleh Muhammad (pasti di sana) kamu akan dapati segala yang jahat dan tidak berperikemanusiaan, umpamanya arahan beliau untuk menyibarkan agamanya melalui mata pedang

Kemudiannya Ratzinger telah menyatakan:

But for Muslim teaching, God is absolutely transcendent. His will is not bound up with any of our categories, even that of rationality.

Di dalam ajaran Islam Tuhan lah segala-galanya. Kehendak Tuhan tidak terikat dengan mana-mana kategori kita (Kristian), walaupun berhubung sesuatu yang rasional.

Sejarah telah merakamkan sewaktu era Pope John Paul II, Ratzinger mempunyai track rekod buruk dalam menyatakan pandangannya terhadap Islam;

1. Ratzinger pernah membantah usaha Turki (yang dimenangi Parti AK sekaligus melenyapkan era sekularisma at-Tartuk) untuk menyertai Kesatuan Eropah atas alasan Turki memiliki budaya yang sama-sekali berbeda dan sebarang langkah ke arah itu akan hanya menentang arus sejarah peradaban dunia.

2. Pernah pada tahun 1996 beliau menulis bahawa Islam kelihatan sukar menyesuaikan dirinya dengan arus kemodenan dunia.

Sebagai Ketua Agama, Pope Benedict tidak boleh mengeluarkan kenyataan menghina sebegitu walaupun kita berpegang kepada kebebasan bersuara. Kebebasan bersuara tidak menjadi justifikasi untuk menghina.

Namun, amat menyedihkan apabila masih ada Muslim yang tidak rasa apa-apa terhadap isu ini. Sebabnya mudah, kerana tidak menjejaskan periuk nasi mereka. Mereka boleh pergi konsert tanpa diganggu, tengok CD dengan seronoknya, tidur dan berselimut litup, study, dengar kuliah di kelas dan tutorial sedang di luar sana kedengara suara-suara menghina agama Allah.


Comments:
Assalamualaikum. Umat Islam sekarang dah makin kurang rasa sensitiviti terhadap agama sendiri...
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?