Monday, November 27, 2006
KENYATAAN MEDIA PERTAMA MUFTI BARU PERLIS
Kemunculannya mula disedari kerana kepetahan dan kehebatan hujahnya apabila berhujah dengan Astora Jabat kira-kira 7 tahun yang lalu.
Kadang-kadang kehadirannya kurang disenangi kerana idea dan kelantangannya yang dikatakan menentang arus.
Kitaro mula mengenalinya ketika berpeluang menjadi panelis bersamanya (terasa amat kerdil ketika itu) dalam satu forum sewaktu menjadi pemimpin pelajar di matrikulasi suatu ketika dahulu.
Kitaro mengagumi beliau walaupun adakalanya terdapat pandangan-pandangan beliau yang tidak sependapat dengan Kitaro. Namun, itu adalah perkara normal kerana kita bebas berfikir asalkan bersandarkan hujah yang kuat dan tepat. Mungkin juga kerana sukar menjumpai kualiti individu sepertimana beliau yang pernah Kitaro jumpai.
Kini beliau telah menerima amanah sebagai Mufti Perlis. Sudah sekian lama institusi Mufti di Malaysia dipandang rendah kerana sifat dan sikap mufti yang pasif, ortodoks, ekslusif, kaki ampu dan penakut. Cabaran utama Dr. Asri ialah merungkai dan meleburkan persepsi itu!
Seperkara lagi, walau apa jua helah atau percaturan politik, semoga MB Perlis Shahidan Kassim ikhlas... If you know what I mean.
Kenyataan Media terawal (mungkin pertama) Dr. Asri… 'Kemukakan Hujah Anda'
Al-Quran sendiri memberi ruang kepada orang ramai untuk bertanya, mempersoal dan mencabar pemimpin agama mereka mengenai pengajaran dan amalan agama Islam, kata Mufi Perak, 27 November 2006Dr Mohd Azri Zainul Abidin.
Pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) kelahiran Pulau Pinang itu dilantik sebagai Mufti Perlis bagi tempoh dua tahun mulai 1 November, menggantikan mufti Mat Jahya Hussin.
Berusia 35 tahun, beliau merupakan mufti termuda. Selaku mufti, tugasnya ialah merangka dan membincangkan mengenai fatwa serta menasihatkan Raja Perlis dan kerajaan negeri mengenai halehwal Islam.
Dalam satu wawancara, Dr Mohd Asri berkata, bertentangan dengan kecenderungan sesetengah umat Islam yang sentiasa reaksi negatif terhadap persoalan dan kritikan mengenai agama mereka, Islam sebaliknya, memberi ruang kepada pengkritiknya untuk menyuarakan keraguan dan hujah mereka.
Menurutnya, al-Quran bukan sahaja mengemukakan dalil bagi membuktikan kenyataannya dan untuk menyokong kebenarannya, tetapi juga memberi ruang yang sama kepada pengkritiknya.
"Menurut al-Quran: Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar," kata Asri.
Beliau menyebut mengenai tindak balas keras orang Islam terhadap sebarang persoalan yang menyentuh agama mereka.
"Mereka selalu bertanya, ‘Apakah tindakan yang akan kita ambil? Ini telah sesat! Dan seterusnya....Apa juga pandangan yang tidak sehaluan dengan mereka, mereka mengamok dan bukannya memberi hujah dan bukti serta menjawabnya secara intelektual," kata Asri.
Sehubungan itu, Asri berkata, cabaran terbesar ialah kemampuan memberi respons yang sesuai dan berkesan terhadap cabaran yang dihadapi oleh ummah (masyarakat Islam) – sama ada ianya di segi ideologi atau sebaliknya.
Sesuatu idea itu, tegas beliau, apabila diperkenalkan mungkin dapat didiamkan untuk sementara, tetapi ia tidak boleh dihapuskan sama sekali kecuali ada idea lain yang lebih baik daripada yang pertama tadi.
"Idea itu akan hidup dalam minda dan fikiran orang ramai. Jika kita mahu menolak sesuatu idea atau kefahaman, ia bukannya melalui penggunaan paksaan, tetapi melalui hujah yang lebih baik," tambahnya.
Sikap konservatif
Bagi menjelaskannya, Asri mengulangi pendiriannya tentang isu murtad di mana, menurutnya, ketegangan yang berlaku sekarang adalah berpunca daripada sikap pemimpin agama yang mengalihkan tumpuan daripada mecari sebab-sebab mengapa umat Islam menjadi murtad.
Usaha menangani persoalan, umpamanya punca murtad, jelas Asri, adalah cabaran yang lebih relevan kepada pemimpin agama dan Islam, daripada berdebat mengenai isu-isu hukuman apabila murtad.
Menurut Asri lagi, generasi muda kini telah beralih daripada sikap konservatif golongan establishment agama kerana golongan ini tidak mengendahkan keperluan intelektual mereka.
“Terdapat golongan dalam masyarakat Islam yang pemikiran mereka mahu dibekukan oleh pihak berkuasa agama yang konservatif. (Mereka mungkin) disekat daripada berfikir, namun mereka berfikir juga."
"(Golongan konservatif) mahu menyumbat mulut orang ramai dan memberitahu mereka, ‘Jangan bercakap mengenai agama. Agama adalah hak (eksklusif) kami’, seperti yang dilakukan oleh geraja (Roman Katolik). Kata mereka, ‘Berhentikan buat apa yang kamu sedang buat dan ikut sahaja’."
"Ini tidak boleh diterima oleh generasi muda kerana mereka tahu mereka tidak boleh disekat daripada berfikir," tambahnya.
Menurutnya, sikap konservatif seumpama itu berisiko mengalihkan orang muda daripada agama kepada sekularisme sepertimana yang berlaku di Eropah. Malaysia telah menyaksikan kemunculan dua gerakan yang Asri percaya akan menentukan halatuju Islam.
"Satu adalah pergerakan Salafiyyah’; kedua, jika ia berterusan, adalah Islam liberal," kata Asri.
Tegasnya, golongan liberal mengkritik dan menentang perkara- perkara dalam agama yang telah ditentukan oleh al-Quran an Sunnah, manakala golongan salafis pula mencari dalam tajdid (gerakan kebangkitan semula) untuk menjadikan al-Quran dan Sunnah rujukan dalam perbincangan mengenai Islam dan berdepan dengan cabaran zaman moden.
"Gerakan tajdid ini yang cuba kita bawa ialah Islam yang tulen, tetapi yang boleh, pada masa yang sama, berdepan dengan cabaran yang kita hadapi hari ini, bukan dalam bentuk konservatif yang mengelirukan generasi moden," katanya.
"Bagi saya, menjadi seorang Salafi ialah tentang kembali kepada fundamental Islam, balik kepada asasnya – al-Quran dan Sunnah. Itulah yang memisahkan Salafi daripada reformis yang lain," tambahnya.
"Gerakan Salafiyyah ini berkata kita mempunyai hak untuk berfikir, kerana intelektual mempunyai fungsi dalam agama, walaupun penggunaan pemikiran kita itu tidak boleh bertentangan dengan al-Quran dan Sunnah," tambahnya.
Kadang-kadang kehadirannya kurang disenangi kerana idea dan kelantangannya yang dikatakan menentang arus.
Kitaro mula mengenalinya ketika berpeluang menjadi panelis bersamanya (terasa amat kerdil ketika itu) dalam satu forum sewaktu menjadi pemimpin pelajar di matrikulasi suatu ketika dahulu.
Kitaro mengagumi beliau walaupun adakalanya terdapat pandangan-pandangan beliau yang tidak sependapat dengan Kitaro. Namun, itu adalah perkara normal kerana kita bebas berfikir asalkan bersandarkan hujah yang kuat dan tepat. Mungkin juga kerana sukar menjumpai kualiti individu sepertimana beliau yang pernah Kitaro jumpai.
Kini beliau telah menerima amanah sebagai Mufti Perlis. Sudah sekian lama institusi Mufti di Malaysia dipandang rendah kerana sifat dan sikap mufti yang pasif, ortodoks, ekslusif, kaki ampu dan penakut. Cabaran utama Dr. Asri ialah merungkai dan meleburkan persepsi itu!
Seperkara lagi, walau apa jua helah atau percaturan politik, semoga MB Perlis Shahidan Kassim ikhlas... If you know what I mean.
Kenyataan Media terawal (mungkin pertama) Dr. Asri… 'Kemukakan Hujah Anda'
Al-Quran sendiri memberi ruang kepada orang ramai untuk bertanya, mempersoal dan mencabar pemimpin agama mereka mengenai pengajaran dan amalan agama Islam, kata Mufi Perak, 27 November 2006Dr Mohd Azri Zainul Abidin.
Pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) kelahiran Pulau Pinang itu dilantik sebagai Mufti Perlis bagi tempoh dua tahun mulai 1 November, menggantikan mufti Mat Jahya Hussin.
Berusia 35 tahun, beliau merupakan mufti termuda. Selaku mufti, tugasnya ialah merangka dan membincangkan mengenai fatwa serta menasihatkan Raja Perlis dan kerajaan negeri mengenai halehwal Islam.
Dalam satu wawancara, Dr Mohd Asri berkata, bertentangan dengan kecenderungan sesetengah umat Islam yang sentiasa reaksi negatif terhadap persoalan dan kritikan mengenai agama mereka, Islam sebaliknya, memberi ruang kepada pengkritiknya untuk menyuarakan keraguan dan hujah mereka.
Menurutnya, al-Quran bukan sahaja mengemukakan dalil bagi membuktikan kenyataannya dan untuk menyokong kebenarannya, tetapi juga memberi ruang yang sama kepada pengkritiknya.
"Menurut al-Quran: Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar," kata Asri.
Beliau menyebut mengenai tindak balas keras orang Islam terhadap sebarang persoalan yang menyentuh agama mereka.
"Mereka selalu bertanya, ‘Apakah tindakan yang akan kita ambil? Ini telah sesat! Dan seterusnya....Apa juga pandangan yang tidak sehaluan dengan mereka, mereka mengamok dan bukannya memberi hujah dan bukti serta menjawabnya secara intelektual," kata Asri.
Sehubungan itu, Asri berkata, cabaran terbesar ialah kemampuan memberi respons yang sesuai dan berkesan terhadap cabaran yang dihadapi oleh ummah (masyarakat Islam) – sama ada ianya di segi ideologi atau sebaliknya.
Sesuatu idea itu, tegas beliau, apabila diperkenalkan mungkin dapat didiamkan untuk sementara, tetapi ia tidak boleh dihapuskan sama sekali kecuali ada idea lain yang lebih baik daripada yang pertama tadi.
"Idea itu akan hidup dalam minda dan fikiran orang ramai. Jika kita mahu menolak sesuatu idea atau kefahaman, ia bukannya melalui penggunaan paksaan, tetapi melalui hujah yang lebih baik," tambahnya.
Sikap konservatif
Bagi menjelaskannya, Asri mengulangi pendiriannya tentang isu murtad di mana, menurutnya, ketegangan yang berlaku sekarang adalah berpunca daripada sikap pemimpin agama yang mengalihkan tumpuan daripada mecari sebab-sebab mengapa umat Islam menjadi murtad.
Usaha menangani persoalan, umpamanya punca murtad, jelas Asri, adalah cabaran yang lebih relevan kepada pemimpin agama dan Islam, daripada berdebat mengenai isu-isu hukuman apabila murtad.
Menurut Asri lagi, generasi muda kini telah beralih daripada sikap konservatif golongan establishment agama kerana golongan ini tidak mengendahkan keperluan intelektual mereka.
“Terdapat golongan dalam masyarakat Islam yang pemikiran mereka mahu dibekukan oleh pihak berkuasa agama yang konservatif. (Mereka mungkin) disekat daripada berfikir, namun mereka berfikir juga."
"(Golongan konservatif) mahu menyumbat mulut orang ramai dan memberitahu mereka, ‘Jangan bercakap mengenai agama. Agama adalah hak (eksklusif) kami’, seperti yang dilakukan oleh geraja (Roman Katolik). Kata mereka, ‘Berhentikan buat apa yang kamu sedang buat dan ikut sahaja’."
"Ini tidak boleh diterima oleh generasi muda kerana mereka tahu mereka tidak boleh disekat daripada berfikir," tambahnya.
Menurutnya, sikap konservatif seumpama itu berisiko mengalihkan orang muda daripada agama kepada sekularisme sepertimana yang berlaku di Eropah. Malaysia telah menyaksikan kemunculan dua gerakan yang Asri percaya akan menentukan halatuju Islam.
"Satu adalah pergerakan Salafiyyah’; kedua, jika ia berterusan, adalah Islam liberal," kata Asri.
Tegasnya, golongan liberal mengkritik dan menentang perkara- perkara dalam agama yang telah ditentukan oleh al-Quran an Sunnah, manakala golongan salafis pula mencari dalam tajdid (gerakan kebangkitan semula) untuk menjadikan al-Quran dan Sunnah rujukan dalam perbincangan mengenai Islam dan berdepan dengan cabaran zaman moden.
"Gerakan tajdid ini yang cuba kita bawa ialah Islam yang tulen, tetapi yang boleh, pada masa yang sama, berdepan dengan cabaran yang kita hadapi hari ini, bukan dalam bentuk konservatif yang mengelirukan generasi moden," katanya.
"Bagi saya, menjadi seorang Salafi ialah tentang kembali kepada fundamental Islam, balik kepada asasnya – al-Quran dan Sunnah. Itulah yang memisahkan Salafi daripada reformis yang lain," tambahnya.
"Gerakan Salafiyyah ini berkata kita mempunyai hak untuk berfikir, kerana intelektual mempunyai fungsi dalam agama, walaupun penggunaan pemikiran kita itu tidak boleh bertentangan dengan al-Quran dan Sunnah," tambahnya.