Photobucket - Video and Image Hosting

Wednesday, January 17, 2007

BANJIR DAN MPPUIA

Semasa pilihanraya kecil Pengkalan Pasir, Kelantan, antara isu utama yang digunakan oleh UMNO untuk menghentam PAS sekaligus memancing undi rakyat Pasir Mas ialah isu BANJIR.

Malah seorang Menteri Besar (nama dan negeri dirahsiakan, hehehe) dengan bongkak dan angkuh menyatakan, "Negeri Kelantan mengalami masalah banjir kerana mempunyai sistem perparitan yang lemah dan ketinggalan zaman. Di negeri 'tuuuut', kita memiliki sistem perparitan terbaik kelas dunia!"

Fuyooo... hebatnya dia. Selang beberapa bulan, negerinya yang digelar Singa Utara dilanda banjir besar.


Kini rakyat Johor sedang menderita kerana setelah dilanda bajir teruk pada awal Jnuari 2007, menjelang akhir Januari 2007 mereka sekali lagi dilanda banjir yang lebih teruk. Kitaro amat terharu dengan usaha kerajaan, NGO, parti-parti politik termasuk pembangkang yang bertugkus-lumus turun padang membantu rakyat Johor. Inilah sikap positif rakyat Malaysia.

Tribute juga wajar diberikan kepada PAS kerana tidak bersikap dendam terhadap rakyat Johor yang tidak pernah memberi sebarang peluang untuk PAS memenangi sebarang kerusi samada parlimen mahupun dewan undangan negeri sepanjang sejarah pilihanraya Malaysia (obviously kecuali YB Ramli Kari). Malah setaka ini, Kitaro tidak terbaca atau terjumpa mana-mana kenyataan pimpinan PAS mahupun pembangkang yang menempelak rakyat Johor kerana selama ini memilih UMNO sebagai parti pilihan mereka.

KItaro percaya bahawa isu banjir melampaui pertimbangan politik malah jauh sekali dari kawalan manusia. Banjir adalah sebahagian dari 'Act of God'. Justeru, sebab itulah tidak kira samada rakyat Johor, Melaka, Perlis, Kedah mahupun Kelantan mesti dibantu tatkala mereka berada dalam kesusahan.

Walaupun satu-satu negeri itu di bawah pentadbiran parti lain seperti pembangkang, rakyat di bawah negeri tersebut masih rakyat Malaysia. Kerajaan Persekutuan yang setakat ini diberi mandat kepada parti Barisan Nasional mesti melindungi kepentingan rakyat tanpa mengira kefahahaman politik mereka.

Bukannya bila undi BN maka baru nak bina universiti!
Bukannya bila undi BN baru nak buat lebuhraya!
Bukannya bila undi BN baru nak beri kemajuan pembangunan!
Bukannya bila undi BN baru nak bantu kerajaan negeri!
Kalau tak undi BN, maka kerajaan negeri diterajui pembangkang akan dianak tirikan.
Peruntukan geran tahunan mengikut perlembagaan digantung atau dilambatkan.

Malangnya, kepercayaan di atas masih dilagi di'imani' oleh mereka yang berpelajaran tinggi seperti ahli akademik dan juga mahasiswa. Bila kritik kerajaan, maka dia akan dicap sebagai pengkhianat negara, bila sokong pembangkang, maka dia tidak akan mendapat layanan istimewa sebagai rakyat negara yang sah.

Di UIA, hanya kerana puak Aspirasi/Revo yang menjadi proksi UMNO di UIA tewas memalukan dalam pilianraya lalu dan kelompok WUFI mengambil alih kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar, maka mereka dianak tirikan oleh pentadbiran. Kabinet mereka tidak diluluskan sejaka memenangi pilihanraya pada September 2006. Peduli apa samada mereka WUFI ke, Revo ke, cipan ke, tenuk ke... asalkan mereka dipilih oleh pengundi secara sah, maka mereka wajar dilayan secara hormat dan diberi kerjasama semaksima mungkin oleh pentadbiran. Sayang sekali, inilah fenomena dan realiti sikap yang sedang ada di menara gading.

Semoga tragedi banjir yang melanda rakyat Johor menjadi teladan dan pengajaran buat semua. Mesej Kitaro dalam posting kali ini amat ringkas iaitu:

1. Jika sesiapa dilanda kesusahan, maka menjadi kewajipan untuk kita membantu mereka.

2. Untuk membantu orang, ia mesti melampaui batas agama, bangsa dan fahaman politik kerana bala Tuhan tidak mengira sesiapa.

3. Kepercayaan 'deskriminasi politik' MESTI dibanteras dari pemikiran masyarakat dan ia bermula dari kalangan cerdik pandai.

4. Sekurang-kurangnya, dalam samada dalam pilihanraya Batu Talam ataupun mendatang, UMNO sudah tidak boleh guna hujah, "Undi BN, anda akan dapat sistem parit kelas dunia. Undi BN, pasti tiada banjir seperti Kelantan!"

Sekian, Wassalam.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?