Photobucket - Video and Image Hosting

Friday, January 12, 2007

VISI

Visi berasal dari perkataan Inggeris yang bererti visual. Menetapkan visi bererti bagaimana anda berupaya 'memvisualisasikan' dan memahami apa yang anda ingin capai dipenghujung gerak kerja atau tugaan yang dilakukan. Ia mesti;

1. Jelas
2. Sepesifik
3. Mudah difahami

Kitaro mengikuti forum anjuran Youth for Change dengan kerjasama Jawatankuasa Peguam Muda Nasional Majlis Peguam dan Alumni Persatuan Bahasa Tiong Hua USM Humanity Library yang membincangkan 'Bayangkan Malaysia' tanpa Dasar Ekonomi Baru (DEB)'. Panelis forum tersebut ialah Dr. Lim Teck Ghee (Bekas PEngarah ASLI) dan Tan Sri Dato' Abd. Khalid Ibrahim (Bendahari PKR, Felo Jemputan Universiti Oxford) dan dipengerusikan oleh Amin Idris...


Apa yang mengkagumkan Kitaro ialah program tersebut dihadiri oleh para profesional dari pelbagai kaum (i'e: Melayu, Cina dan India) dan persamaan antara mereka ialah kesemuanya mahu Barisan Nasional berhenti memerintah dan Malaysia diperintah oleh kerajaan baru.

Malah, kata Dr. Lim Teck Ghee, "BN perlu berhenti memerintah. Mereka dah terlalu lama. Mereka sudah semakin 'gemuk', malas dan tak berguna lagi." Tambah beliau, "Punca kegagalan utama kepada DEB ialah BN! Bukan orang lain."

Maka Kitaro terfikir, inilah peluang untuk pembangkang khususnya BA yang dianggotai oleh PAS dan PKR. Tidak mustahil jika mereka sudah lama membenci BN cuma mereka tiada pilihan untuk memilih siapa yang layak memerintah kecuali BN. Mereka tidak melihat apakah 'produk' bentuk kerajaan yang bakal ditawarkan dan diyakini untuk melayakkan BA memerintah.

Mungkin itu cerita lama, boikot di Batu Talam mungkin menjadi titik permulaan yang baik untuk BA merencanakan sesuatu yang lebih 'gempak' menjelang pilihanraya umum (mungkin 2008). Oleh itu, pada pandangan Kitaro, DSAI telah mengambil langkah bijak dengan menyatakan 'visi'nya jika menjadi Perdana Menteri (harap bukan atas tiket UMNO).

Menurut laporan Malaysiakini bertarikh 12 Januari 2007, DSAI menegaskan;

"Beliau yang juga penasihat utama PKR berkata, lima matlamat tersebut ialah

1. memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)
2. menghapuskan rasuah
3. memperbetulkan badan kehakiman
4. media bebas dari kongkongan
5. dasar ekonomi yang lebih adil
6. tarik lebih pelaburan dan
7. hentikan pelanggaran hak asasi manusia.

(macam 7 jer...)

Justeru, visi sudah ada... tinggal lagi bagaimana memenuhi perjalanan penuh ranjau ke arah memenuhi visi tersebut.

Comments:
hebat anta sheh........alhamdulillah, pemimpin muda dapat dilahirkan macam enta..teruskan visi enta.


-sahabat taman ilmu dan budi
 
Mak aiii... Sapa ni sheikh...? :)
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?