Photobucket - Video and Image Hosting

Saturday, September 08, 2007

BAJET 2008

Ramai yang komen tentang Bajet 2008...

Komen Kitaro... ringkas cuma... Setiap kali PM membentang bajet, umumnya memang bagus. Banyak manfaat yang dirancang untuk diberikan. Soalnya ialah... PELAKSANAAN!!!

Misalnya... apakah benar keuntungannya diterima rakyat sepenuhnya atau rakyat menerima 1/3 manfaat setelah 2/3 dipelahap oleh kroni-kroni?

Contohnya, kira-kira 4 tahun lalu apabila dibentang Bajet 2003, komuniti pendidik dan pelajar sekolah khasnya Wilayah Timur bergembira kerana bajet yang diperuntukkan sebanyak RM 140 juta.

Tetapi ia berakhir dengan siri-siri berita pembinaan makmal komputer terbengkalai, makmal komputer runtuh, atap bocor dsb! Setelah disiasat, rupanya sebelum projek pembinaan makmal komputer dibina, prosesnya terpaksa melalui pelbagai peringkat dari kalangan kroni-kroni UMNO / BN. Akhirnya, jumlah dana yang diperuntukkan betul-betul untuk membina makmal hanya 'cukup-cukup' untuk membeli peralatan yang berkualiti rendah.

Bajet 2008 memberi berita gembira khasnya buat dunia pendidikan kerana yuran sekolah rendah dan menengah diberi percuma, Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) diberikan kepada semua pelajar, RM 30 juta kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) adakan program bagi rakyat yang pelajaran mereka tercicir, RM105 juta untuk program prasekolah dsb. RM214 juta untuk rakyat miskin dll

Soalnya ialah PERLAKSANAAN! Apakah keuntungan hasil projek buku teks akan diperolehi oleh syarikat milik rakyat biasa atau kroni menteri-menteri? Apakah RM214 juta akan diperolehi oleh rakyat tanpa mengira bangsa dan fahaman politik mereka? Malah adakah 'pure' RM214 juta akan diterima oleh rakyat miskin tanpa 'dipelahap' terlebih dahulu oleh JKKK? Adakah RM30 juta kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) diberikan kepada NGO yang benar-benar layak atau yang ada connection politik dengan pemerintah?

Kitaro hanya akan berterima kasih sekiranya apa yang dijanjikan kepada rakyat diterima oleh rakyat. From the people for the people!

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?